Podvodům prodejců psů nejspíš brzy odzvoní

Praha 11. října 2016 – Setkali jste se s podvodným nebo nátlakovým jednáním, když jste chtěli kupovat psa přes inzerát? Měli jste podezření, že jednáte s množírnou? Pokud je vaše odpověď kladná, je možné, že jste řešili i následnou otázku, co s tím. Annonce nabízí v rámci svého tažení proti nekalým praktikám množíren psů radu, na koho se v takových případech obracet.

Protože jsou v tomto případě „zbožím“ živé bytosti, nebylo jasné, zda problematika dohledu nad obchody s nimi spadá pod Státní veterinární správu (SVS) nebo Českou obchodní inspekci (ČOI). „Díky naší spolupráci s organizací Animal Eye a jejich dlouhodobé komunikaci s oběma organizacemi se nyní ujasnilo, že veškeré typy nekalého jednání, včetně podvodů či manipulace, bude se zákazníkem řešit výhradně Česká obchodní inspekce. Na ni by se tedy lidé měli obracet,“ říká Lenka Černá, výkonná ředitelka inzertního webu a novin Annonce, které se v boji proti podvodům při prodeji psů angažují zhruba rok.

Zuzana Rennerová z organizace Animal Eye k tomu dodává: „Takový postup platí i v případě, kdy by se chtěl překupník vymlouvat, že prodej psů nemá jako podnikatelskou činnost. Jako podnikatel bude hodnocen i tak. Podstatné je, aby to kupující věděli, pokud se s takto negativním chováním setkají.“

Podobný názor zastává ústřední ředitel Státní veterinární správy (SVS) MVDr. Zbyněk Semerád: „Takovou snahu vítáme, neboť podporuje veškeré legální aktivity, které mají za cíl kultivovat situaci na trhu s živými zvířaty,“ poznamenává a doplňuje: „Dlouhodobě zdůrazňujeme, že v této oblasti je ze všeho nejdůležitější osvěta veřejnosti. Zásadní je dle SVS především to, aby lidé nekupovali žádná zvířata od pochybných zdrojů, ale pouze od prověřených zájmových chovatelů. Pokud pojmou podezření, že konkrétní chovatel porušuje legislativu, je třeba, aby co nejrychleji podali svůj podnět, který by měl být co nejlépe zdokumentovaný.“

Když se v Annonci na jaře tohoto roku rozhodli, že budou potírat množírny psů, netušili, kolik dalších náležitostí bude s touto aktivitou spojeno. „Jednou z nich byla právě otázka, komu by měli naši klienti oznámit případné setkání s podvodníkem při koupi psů prostřednictvím inzerátů. Annonce se sice snaží nepoctivé obchodníky se psy blokovat, ale nelze vyloučit, že na ně i naši inzerenti narazí. Chtěli jsme tedy mít jistotu, že jim dokážeme dobře poradit, na koho se obracet o pomoc nebo i s pouhým podezřením na takzvané nekalé praktiky,“ dodala Lenka Černá.

TZ_Annonce_Podvodnym praktikam prodejcu psu nejspis odzvonilo